Monday, November 08, 2010

WALAU AKU BUKAN SESIAPA

JURNAL: Puisi ini hanyalah suatu peringatan buat diri. Semoga Allah limpahkan hati dengan sifat rendah diri ... kerana kita hanyalah hambaNya.

Andai aku bukan bunga
Mungkin, aku hanyalah rerumput
Yang meliar hijau di permukaan bumi
Biarpun hanya sekadar rumput yang tidak berharga
Janganlah aku didustai
Janganlah aku diperkecilkan
Aku tahu posisi diri
Aku tahu kelemahan diri


Biar apa pun...
Itu bukan suatu kesilapan
Kerana Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia
Walaupun aku hanyalah rerumput kerdil
Yang sering dipijak dan sering dilupakan!

Barangkali...
Itu adalah satu kegagalan yang perlukan sedikit lagi kegigihan
Untuk diri mengingatkan
Betapa, wajah yang mendongak ke langit
Tidak selamanya memandang ke atas

Suatu ketika...
Akan tiba musim-musim gerhana
Bulan, matahari dan bintang-bintang akan bersembunyi
Pasti renungan yang menjauh tinggi
Akan singgah jua di kaki bumi!

1 comment: